
UNDERGROUND AND OVER THE AIR: 

RADIO LIBERTY, RUSSIAN DISSIDENCE, AND THE CULTIVATION OF A 

LISTENING PUBLIC 

 

 

A dissertation submitted to the Caspersen School of Graduate Studies 

Drew University 

in partial fulfillment of the requirements for the degree 

Doctor of Philosophy 

 

Committee Chair: Jonathan E. Rose, Ph.D. 

Carol Ueland, Ph.D. 

Gamin Bartle, Ph.D. 

Anthony Spanakos, Ph.D. 

 

 

 

Jessica K. Brandt 

Drew University 

Madison, NJ 

August 2019 

 

  



 2 

ABSTRACT 

Underground and Over the Air: 

Radio Liberty, Russian Dissidence, and the Cultivation of a Listening Public 

 

The Caspersen School of Graduate Studies 

Drew University        August 2019 

 

An open letter from Russian dissidents in 1979 described Radio Liberty 

(RL) as “our national, domestic station."1 The station could reasonably claim that 

the relationship that RL had cultivated with its audience helped to foster an 

environment of rights-based activity. Samizdat was to Western surrogate 

broadcasters what “user-generated content” is to the media conglomerates of 

today.  When one’s users are invested in the broadcasting enterprise, they can 

become a seemingly endless source of programming content, at relatively little 

cost to the broadcaster. But as Henry Jenkins, et al., have pointed out 

concerning the contemporary media landscape, there is a fine line between 

serving one’s users and exploiting them.2 Radio Liberty has carefully trod this line 

throughout its existence. 

This dissertation project is a curated collection of primary source material 

related to the construction of a mediated relationship between Radio Liberty and 

 
1 Viktor Nekipelov and Viktor Serebrov, “Fakul’tet demokratii. O zarubezhnykh radioperedachakh na 
russkom iazyke: sovety i pozhelaniia.” AS No. 3834, Moscow, November, 1979. Dornan Collection/Russian 
Samizdat Archive, Drew University Libraries, Special Collections, Madison, NJ. 
 
2 Henry Jenkins, Sam Ford and Joshua Green, Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a 
Networked Culture, (New York: New York University Press, 2013), xi. 



 3 

its listeners. The overarching questions I address in the project center on the 

efforts of the station (and, indirectly, the U.S. government and other Western 

democracies) to establish a communicative relationship with its audience. My 

approach is interdisciplinary, comprising intellectual history, literary studies, and 

media studies, and I have chosen four areas through which to examine the RL 

project: 1) its founding based in the classical liberal ideology of the 

Enlightenment; 2) direct and multi-directional contact with the listeners; 3) the 

power of intellectual superstars to create a brand (and brand recognition). 

Informing all of these is the forbidden fruit nature of broadcasting and listening to 

a jammed signal.  

To address these questions, and in the interests of the greatest use to 

future scholars, I have created a digital resource, which consists of a searchable 

database of letters and post cards written to the station between the years 1961-

1972, along with related broadcasts. Within the resource, I then created 

interactive maps based on the origin points of the letters, a timeline of selected 

letters and broadcasts, and the option to create visualizations based on thematic 

tags. I then employed that collection of tools to address a set of research 

questions in an analytical document. The end product provides an immersive 

experience for users. Text and media are integrated on the same pages, and the 

project affords linear and non-linear engagement. Most importantly, a resource 

such as this one is expandable, responsive, and discursive, able to grow and 

change in response to its readers/users. The project may be found at 

http://scalar.usc.edu/works/jkbrandt-dissertation/. 



 4 

 

Introduction 

 

In the heady, self-congratulatory hindsight of the 1990s, Western liberal 

democracies indulged in the confidence spurred by a sense of Cold War victory. 

As various parties sought credit for the dissolution of the Soviet Union, many 

policies and practices that had been controversial during the previous fifty years 

suddenly seemed justified, indispensable, in fact, as though they could not have 

been done any differently. Among these was the surrogate broadcasting 

enterprise embarked upon by the CIA as Radio Free Europe/Radio Liberty. 

Through the voices of émigrés the stations spoke directly to the subject peoples 

behind the Iron Curtain, delivering news, literature, history, and politics. And if the 

tacit suggestion of the ideological supremacy of the West should happen to slip 

through, well, all the better. On the other side of the Curtain, meanwhile, 

opposition movements began to coalesce around various interest groups 

(religious, artistic, and political, and many combinations thereof). These 

movements found their own voices, so to speak, in the self-publishing 

phenomenon known as samizdat, which arose to confront the censorship of the 

Soviet bloc. Samizdat was neither new nor unique, yet from the Western view, it 

was endowed with nearly mythical abilities to speak truth to power, as long as 

that power was Soviet totalitarianism. RFE/RL saw as their crowning 

achievement the role they played in providing a broadcast outlet for these 

movements, thus amplifying these opposition voices. 



 5 

My dissertation will focus on the work of Radio Liberty specifically, and 

primarily its Russian language service, which broadcast directly to the Soviet 

Union. In contrast to Radio Free Europe, which could rely on a target audience 

who largely had not sought membership in the Soviet sphere of influence, Radio 

Liberty’s project was somewhat more daring, and morally ambiguous. As the 

founding documents demonstrate, there was real concern that such direct 

marketing would be seen as a hostile act, far more so than the familiar, and 

relatively bland, propaganda on offer through Voice of America. It could be 

assumed that a large portion of the Soviet audience was not predisposed to 

believe the word of émigrés who had been exiled from their homeland, or even 

worse, had abandoned it willingly. And even though many of the potential 

listeners within the USSR were anti-Soviet, they certainly were not all anti-

Communist.  Further, the émigré population from the Soviet Union was anything 

but homogeneous, and the different nationalities represented their own, often 

competing, interests. Internal strife within and between the waves of Soviet 

immigrants who were tapped to contribute to RL plagued the station, at times 

interfering with its mission and message. 

In many ways, the democratic movements that blossomed in the Soviet 

Union in the late 1960s and early 1970s were the key to the station’s survival. 

The pursuit of human rights by the target audience seemed to support the 

ideological claims made by RL’s founders. An open letter from dissidents in 1979 



 6 

described RL as “our national, domestic station."3 The station could reasonably 

claim that the relationship that RL had cultivated with its audience helped to 

foster an environment of rights-based activity. RL then reinforced its own 

legitimacy by building a reputation as an indispensable tool to Western scholars 

interested in following and supporting these movements. Samizdat was to 

Western surrogate broadcasters what “user-generated content” is to the media 

conglomerates of today.  When one’s users are invested in the broadcasting 

enterprise, they can become a seemingly endless source of programming 

content, at relatively little cost to the broadcaster. But as Henry Jenkins, et al., 

have pointed out concerning the contemporary media landscape, there is a fine 

line between serving one’s users and exploiting them.4 Radio Liberty has 

carefully trod this line throughout its existence. 

The overarching questions I am using to guide my research center on the 

efforts of the station (and, indirectly, the U.S. government and other Western 

democracies) to establish a communicative relationship with its audience. How 

did the station imagine its listeners, and what did they reasonably hope to gain 

from this enterprise? What was the role of RL in domestic politics? How did the 

station respond to changing developments at home and abroad, and what does 

that say about the role of transnational media during the Cold War?  My 

approach is interdisciplinary, comprising intellectual history, literary studies, and 

 
3 Viktor Nekipelov and Viktor Serebrov, “Fakul’tet demokratii. O zarubezhnykh radioperedachakh na 
russkom iazyke: sovety i pozhelaniia.” AS No. 3834, Moscow, November, 1979. Dornan Collection/Russian 
Samizdat Archive, Drew University Libraries, Special Collections, Madison, NJ. 
 
4 Henry Jenkins, Sam Ford and Joshua Green, Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a 
Networked Culture, (New York: New York University Press, 2013), xi. 



 7 

media studies, and I have chosen four areas through which to examine the RL 

project: 1) the classical liberal ideology of the Enlightenment; 2) direct and multi-

directional contact with the listeners; 3) the power of intellectual superstars to 

create a brand (and brand recognition). Informing all of these is the forbidden fruit 

nature of broadcasting and listening to a jammed signal. 

 

At least as far back as the printing press, new forms of communication that allow 

a message to be "broadcast" to a wide audience have faced criticism as well as 

adulation. Those who have been interested observers of developing media 

technologies have typically fallen into two camps: the doomsayers and the 

democratic idealists. On the one side, there is a profound discomfort with the 

potential for a corrupting message to proliferate unchecked. On the other, access 

to information provided through media outlets, and circulated freely among 

citizens, would free them from political and social oppression, even from the 

"tyranny of books."5 

The story of broadcast sound is one of intersecting publics and combined 

and competing goals. Radio has represented in many countries the confluence of 

democratic and authoritarian impulses, of bourgeois capitalist consumerism and 

community-minded collectivism. It is at once the discussion board of the people 

and the megaphone of the Führer. It is through the radio that citizens may be 

engaged, enraged, comforted, or controlled. Radio as the "tribal drum" in 

 
5 Robert Ezra Park and Ernest W. Burgess, “From the Introduction to the Science of Sociology,” in John 
Durham Peters and Peter Simonson, eds. Mass Communication and American Social Thought: Key Texts 
1919-1968. Critical Media Studies; Institution, Politics, and Culture Series. (New York: Rowman & 
Littlefield Publishers, 2004. Kindle edition), loc 1033. 



 8 

Marshall McLuhan's formulation allows human behavior a return to a preliterate 

world, before the Enlightenment and its attendant domination by the printed word 

and linear thought.6 The mid-twentieth century came to be defined by the growth 

of this medium and its employment in commercial, religious, political, and military 

realms. And yet, as Kate Lacey has argued, radio is a medium that is routinely, if 

unfairly, subordinated to visual and tactile media.7 (Lacey 2013, loc 610).  Such 

privileging of one sensory experience over another is directly refuted by the 

continual reassociation of the written and the spoken word in the work of Radio 

Liberty. By establishing the connection between the two for its audience, RL 

reawakened the notion of reading as collective listening.8 

The "imagined community" of Radio Liberty listeners may be subdivided 

into specific interest groups, but it includes the station and its employees in a 

larger whole. Sound is not the only thread binding this community together, but it 

is the principal link, and as such, the key determinant of all interactions within the 

community. In order for the source to be relevant, it must be audible. How telling, 

then, that the Radio Liberty signal was the target of sustained jamming for the 

bulk of its existence, even at times when other foreign radio broadcasting into the 

Soviet Union was not jammed.9 The quality of the sound, and its accurate 

representation of the message being conveyed, have repercussions in the 

 
6 Marshall McLuhan, "Radio: The Tribal Drum," AV Communication Review, no. 2 (1964): 134. 
7 Kate Lacey, Listening Publics: The Politics and Experience of Listening in the Media Age, (Malden, MA: 
Polity Press, 2013, Kindle edition), loc 610.  
8 Ibid., loc 467. 
9 R. Eugene Parta, Discovering the Hidden Listener: An Assessment of Radio Liberty and Western 
Broadcasting to the USSR during the Cold War, (Stanford, CA: Hoover Institution Press, 2007. Kindle 
edition), loc 381. 



 9 

listening audience that then reverberate through the community. We typically 

refer to the quality of sound as "fidelity," suggesting the faithfulness of the end 

product to its original (whether that original is a recording or a live broadcast). 

Jonathan Sterne draws our attention to the interactive and practice-oriented 

nature of this idea, though: "[s]ound fidelity is much more about faith in the social 

function and organization of machines than it is about the relation of a sound to 

its 'source.'"10 The true role of the jammed signal (and the interplay of "original" 

output and corrupted, "jammed" reception) is in the social ramifications of cultural 

practice. In the contentious Cold War atmosphere, jamming validated both the 

message and the messenger, at least to that segment of the audience which was 

already predisposed to listen. 

Sterne's conception dovetails nicely with the vision of Soviet literate 

society proposed by Stephen Lovell.  In his examination of print in the Soviet and 

post-Soviet eras, Lovell describes reading as "an inherently social activity," and 

again invokes Benedict Anderson's "imagined community" as an apt description 

of a reading public.11 The image applies twofold in the case of a reading public 

that is also a listening audience. RL listeners were drawn into a community 

around the station, which reinforced membership in that community by reading 

letters aloud, or at least acknowledging receipt of them. These listeners were 

also members of a Soviet reading community, who valued the very act of reading 

for various reasons with various goals. These goals could be met in conjunction 

 
10 Jonathan Sterne, The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction, (Raleigh, NC: Duke 
University Press, 2003), 219. 
11 Stephen Lovell, The Russian Reading Revolution: Print Culture in the Soviet and Post-Soviet Eras, (New 
York: St. Martin's Press, 2000), 1. 



 10 

with radio and with each other. 

 

Why Digital? 

This is a fair question; after all, hundreds, perhaps thousands of traditional 

monographs and journal articles in media studies and media history are 

published each year. All of this scholarship gets along quite nicely in a linear 

narrative format, and without incorporating primary source recordings. Scholars 

are perfectly capable of describing media source material for their readers, and if 

those readers are particularly interested, they may seek out the sources 

themselves. The question is not whether media scholarship can be done in an 

analog format, rather, what value can be added to the scholarship by using a 

digital platform? I assert that historical media research in particular may benefit 

immeasurably from the implementation of digital tools. This view is in line with 

that expressed in the AHA Guidelines for the Professional Evaluation of Digital 

Scholarship by Historians, which recognizes digital media's "potential to support 

a communicative transformation, providing new ways to connect the professional 

work of expert historical scholarship with the ways in which wider publics 

memorialize, represent, and engage history." For that reason, I have chosen a 

digital platform, Scalar, that is conducive to the integration of media with text, and 

the facility to "read" the project in both a linear and a non-linear way (see more in 

How To Use This Resource). By including source file recordings of original 

broadcasts, the "reader" may partake in at least some of the sensory experience 



 11 

as the original audience. Scholarship may become immersive, and as such, 

encourage deeper engagement. 

A further hallmark of digital platforms is the ability for producers and 

consumers of the scholarship to interact. This notion undergirded the success of 

one of the first digital dissertations, Infinite Ulysses, by Amanda Visconti. It is true 

that such interactions can sometimes attract bitterness and conspiracy theories, 

but they can also lead to new connections and fresh areas for further research. In 

the long term, it would be my goal to allow and encourage comments from the 

reader/listener/user. What I have built in this project is expandable and can be 

responsive to user input. It may serve as both a source for other researchers and 

as a pedagogical tool in the classroom. It is incumbent upon us as historians to 

attempt to engage our students and future scholars, as well as the public, in 

ways that will be most meaningful for them. Whether we like it or not, people of 

all stripes are less likely to pick up a 300-page monograph to learn about a topic 

than they are to search the internet. Likewise, secondary and post-secondary 

students are routinely instructed to use the internet in their assignments. A 

resource such as this one can be flexible enough to satisfy the casual reader, the 

young student, or the advanced scholar. 

The final advantage of the digital platform to my project in particular has to 

do with the discursive nature of the subject matter. I am exploring the 

construction of a relationship and the communicative practices each side 

employed. The primary source material of letters, corporate documents, and 

broadcast recordings, while owned by the same entity, exist in two separate 



 12 

archives, at the Hoover Institution at Stanford and at the Vera and Donald 

Blinken Open Society Archives at Central European University. A digital project 

allows these archival holdings to be in conversation with one another, and 

ideally, to stimulate further traffic to both archives as a result.  

 

A Note on Translation and Transliteration 

Nearly all of the letters in the project were translated into English by Radio 

Liberty staff at the time of receipt, and, except for a few words here and there, I 

have used those translations. When the user views the letter image files, they will 

typically find both the English translation and the Russian original. In instances 

when letters were written in a language other than Russian originally (for 

example, Ukrainian or German), unfortunately, only the English translation was 

typically maintained in the archives. Translations of the broadcast recordings are 

my own. 

I am using the Library of Congress transliteration system for Russian, with 

the usual exceptions for proper names that have a well-established spelling in 

English that does not comply with LoC (such as Dostoevsky and Tolstoy). 

 

How to Use this Resource 

The purpose of this project is to provide users the ability to explore the 

communicative loop created by Radio Liberty over a 20-plus-year period, from 

1953 to 1975. The project includes letters from listeners and associated 

broadcast recordings. It is not an exhaustive archive (though such a project could 



 13 

be pursued in the future); rather, it is a curated collection of primary source 

material related to the construction of a mediated relationship between the 

station and its listeners. 

 Any exploration of the project will begin from the Table of Contents 

menu in the upper left corner. Hovering over or clicking on the three lines will 

open the full Table of Contents menu. The Table of Contents is a persistent 

element on every page, so users may select another destination in the project at 

any time. The site may be approached in several ways: 

• As a linear document -- I have constructed a long-form analytical 

argument based on the sources, divided into three chapters, or "paths," 

entitled "Black and White and Red and Gray," "Collective Farm Drivers 

also Like the Beatles," and "Contemptuous of Eagles." They may be read 

from beginning to end, much like a traditional monograph.  

• Temporally -- Selecting the "Timeline" option from the Table of Contents 

will present an interactive timeline, which includes links to Radio Liberty 

documents and broadcasts collected in the project, with their descriptions. 

The Timeline may be read in a linear fashion, moving chronologically from 

left to right by clicking the right arrow after each entry, or it may be skipped 

around, using the date bar along the bottom. 

• Spatially -- The "Map Collection" from the Table of Contents presents a 

series of interactive maps based on the 344 letters catalogued in this 

project. Selecting a pin on the map will open a dialogue box with basic 

information about the letter (Listener Mail Report number, geo-



 14 

coordinates, city, and country), and a link to view the original image. The 

map may be expanded to full screen and the user may zoom in for better 

geographic detail. Depending on the zoom level, and in cases where there 

were multiple letters from the same specific city or town, one pin may 

represent several letters; when this is the case, the dialogue box will 

include an arrow selector at the top to move from one letter to the next. 

• Visualizations -- The "Visualizations" option can be accessed through the 

compass button on the menu bar. Visualizations allow the user to focus on 

a particular association of items in the project based on tags that I have 

created, or to view all relationships between items in the project at once 

(this can be overwhelming). 

Working with Media 

Each media item used in this project is defined using Dublin Core 

metadata as the standard. All media are described using the following terms: 

date, bibliographicCitation, and rightsHolder. The letters are further described by 

creator, spatial (the latitude and longitude of the postmark), and language (the 

language of the original letter). Certain editorial decisions had to be made to 

make the best use of DC terms. For example, the metadata for the letters 

includes the field dcterms:creator. For the purposes of this project, that field is 

used to represent the anonymous identifier assigned to the letter-writer by the 

Audience Research Division at Radio Liberty. There were relatively few 

identifiers in use: the catchall "anonymous," which was used for letters that did 



 15 

not include any identifying information; the acronym "XY," which was used for 

letters that did include identifying information, but had been redacted for internal 

circulation and storage in the archives, and a variety of other made-up 

pseudonyms, which may refer to a favorite author, a geographic location, or an 

inside joke. In many instances, one may still determine gender (which is 

grammatically inflected in adjectives and in the past tense of Russian verbs).   

 

The various objects in the project (media, pages, annotations) may be viewed in 

relation to one another using one of the visualization options. Each option 

displays the same connections, just in a different way. 

 

A Note on Notes 

Publishing scholarship on the web presents new challenges to traditional 

style guides. While the endnote style is favored in historical scholarship, it is 

impractical in a long-form piece of writing on the web. Readers do not typically 

enjoy having to skip back and forth, and even when links are alive and 

responsive, they take the reader away from the main body of the text. Likewise, 

footnotes at the bottom of a web page can serve to disrupt the reading process. 

Since web pages can vary greatly in length, the footnote may be far removed 

from the text. And again, even adequate links to and from the footnote can be 

disruptive. The malleable nature of web publication also presents challenges to 

the static numbering system of traditional end- or footnotes. Content on the web 



 16 

is more likely to change, thus requiring adjustments to numbering, which are 

burdensome in a work encompassing multiple web pages.  

Therefore, I have chosen to create a note system that allows the 

bibliographic information, using Chicago Style, to appear in a pop-up adjacent to 

the text. The reader may choose to click on the highlighted note indicator or not, 

and they never have to leave the area of the page they are reading. In the 

interests of simplicity, I have used the parenthetical author-date format for 

citations in this work. Such a format is acceptable in most style guides (even 

preferred in MLA and APA), and provides the casual reader the immediate 

understanding of the source. If they would like the full bibliographic entry, they 

simply select the highlighted author's name (or item title, in the case of most 

primary source documents). When finished, select the link again (or anywhere on 

the page), and the pop-up window closes.  

 

A Preface on Jamming 

Throughout this project, the topic of jamming appears repeatedly. To 

understand the significance of this practice and its effect on the audience and the 

station, it is important to take a moment to delve into the world of broadcast 

interference. Jamming (and counter-measures) must be explored as both 

technology and sociology, with special attention paid to the perceived importance 

of being jammed. A key focus of the Audience Research department at Radio 

Liberty was the systematic cataloging of the Soviet government’s efforts to jam 

the signal. Listeners were solicited to comment on the quality of the signal and to 



 17 

describe their listening conditions (which band and at what time of day was 

most/least audible). In the post-war years, the Soviets re-commissioned various 

wartime broadcasting apparatuses to operate as “glushilki,” or “jammers.” Signal 

disruption is a key tactic in warfare, both hot and cold, and RL arguably benefited 

from the attempts to block its message. Such moves created an aura of 

forbidden fruit to the Soviet audience, while lending legitimacy at home to the 

claims that the broadcasts had value—why else would the Soviet regime attempt 

to block them? 

Deliberate broadcast interference has a history that runs in parallel to the 

development of radio as a medium in the twentieth century. Since broadcast 

wavelengths are a finite commodity, the competition could be fierce, particularly 

among the early commercial broadcasters, who would intentionally encroach on 

each others' wavelengths.12 This practice was refined in wartime, as radio 

communication became the norm on the battlefield. It is tempting to view 

jamming as simply a hostile act, carried out to undermine a competitor/enemy 

(commercial or military), or practiced in retaliation for such behavior. The content 

of the broadcast being interfered with is in some ways secondary (even on the 

battlefield, the primary purpose for jamming is the disruption of communication 

altogether, not so much specific messages of troop movements or tactics). 

Content becomes important, however, when radio is being employed for 

propaganda purposes. The notion of "propaganda" itself is not even necessarily 

negative, except when its message runs counter to the cultural norms of a 

 
12 See Susan J. Douglas, Inventing American Broadcasting, 1899-1922; and Michelle Hilmes, 
Radio Voices: American Broadcasting, 1922-1952. 



 18 

chosen group or community. One of the earliest instances of jamming based on 

content appeared in the 1930s, and it involved Nazi Germany. It was not the 

Germans, however, who were practicing jamming; it was the Austrians, seeking 

to interfere with the messages that the Nazis were broadcasting over the Alps.13 

Hitler's regime is often credited with weaponizing radio, and the Dollfuss 

government introduced a method to counter-attack in the same medium. 

But how exactly does jamming work? On a very basic level, the 

propagation of shortwave broadcasting over long distances is dependent upon 

the reflection of the transmitted waves off of the ionosphere above the Earth's 

surface. Depending on the time of day and the time of year, the signal can be 

reflected at higher or lower layers of the ionosphere, based on the amount of 

radiation from the sun (i.e., more radiation is produced in the daytime, and in the 

summertime, when days are longer). When a wave is able to reach a higher layer 

of the ionosphere, it will be reflected farther than it will from a lower level. It may 

also be able to reflect again off the Earth's surface, or "bounce," more than once, 

in the right conditions, allowing a signal potentially to reach the other side of the 

world. Shortwave behaves uniquely that way, as the AM and FM bands with 

which we are more familiar in the U.S. operate either at the ground level (AM), or 

in a line-of-sight model (FM).  

The most effective way to jam a signal is to be located near the original 

transmitting equipment. The Soviets couldn't do that, of course, so they had to try 

 
13 George Woodard, "Cold War Radio Jamming," in Johnson and Parta, Cold War Broadcasting: Impact on 
the Soviet Union and Eastern Europe, (New York: Central European University Press, 2010), 53; citing 
Stanley Leinwoll, “Freedom’s Radio,” Electronics Now 68 no. 9 (1997): 46. 



 19 

to recreate the broadcast conditions from the other side, setting up large arrays 

of transmitters in Siberia, approximately the same distance to the east as the RL 

towers were to the west. In this way, the signals they produced would travel, or 

propagate, on approximately the same path (if in the opposite direction). This is 

commonly known as "sky-wave" jamming.14 In more urban areas, the Soviets 

also employed "ground-wave" jammers, which sought to disrupt the signal close 

to the receiver. In all, the constant back-and-forth led to innovations on both 

sides. In 1965, Radio Liberty produced its Annual Report booklet entitled "In a 

Time of Change," which, among other things, touted its broadcasting 

effectiveness and Soviet attempts to undermine it.15 Pages 2-5 are devoted 

exclusively to jamming, and convey the importance that RL gave to the practice. 

A 1962 report from the U.S. Information Agency (which was directly involved with 

VOA at this time, but only indirectly with RL) is quoted on the subject: 

"Jamming... like the Berlin Wall... is an admission of bankruptcy."16 

Of all Western broadcasters into the Soviet sphere, Radio Liberty was the 

only one to be jammed without interruption from its inception to the height of the 

glasnost'/perestroika period in 1988, when all Soviet jamming ceased.17 Other 

large-scale broadcasters, such as the BBC, Deutsche Welle, and the Voice of 

America, all enjoyed periods of reprieve, and were essentially un-jammed by the 

era of détente and up through the end of the Soviet Union. Even Radio Free 

 
14 Woodard, 57-58. 
15 Box 620, Folder 9, RFE/RL Corporate Records. Hoover Institution Archives, Stanford University, Stanford, 
CA. 
16 Ibid., 3. 
17 A. Ross Johnson, Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA Years and Beyond, (Washington, DC: 
Woodrow Wilson Center Press, 2010), 185-186; Woodard, 52-53. 



 20 

Europe was less consistently jammed than Radio Liberty, further underscoring 

the unique threat of RL broadcasts perceived by the Soviet regime.18  

The map below depicts instances of listener mail that refer to listening 

conditions. It is important to note that such mail came in even from the Central 

Asian republics, and an outpost on the Arctic. Unlike the comments quoted in "In 

a Time of Change," however, not all of these letters were positive. Examples are 

provided below the map. 

 

 

A listener from Crimea in 1964 asserts that most Soviet citizens agree with their 

government's attempts to jam stations such as RL, and with the money spent on 

these efforts (LMR #386-64).19 He further asks them to broadcast his letter in full, 

even offering to write more for them, if they like. Although he is clearly hostile 

toward the émigrés at the station, whom he sees as propagandists, and insists 

 
18 Ibid. 
19 Box 538, Folder 4, RFE/RL Corporate Records, Hoover Institution Archives, Stanford University, Stanford, 
CA. 



 21 

he is neither a communist nor a party member, he engages with the station. 

Another from Moldova states that, "...regrettably, audibility is at times 

satisfactory," and describes the station as a "wasp's nest, with whose poison you 

succeed in poisoning a few people" (LMR #69-61).20 Even negative responses 

such as these served to underscore the station's purpose, as they made clear 

that opponents were listening, and were, in a sense, taking the bait. Letter-

writers, whether supportive or hostile, tend to be the most deeply engaged with a 

media outlet. Even today, when all it takes is a click or a tweet to register one's 

opinion, those commenting tend to be more intensely positive or negative than 

the general audience. At the height of the Cold War, it required sincere effort to 

write a letter and choose to post it to a western address. 

Listening to Radio Liberty was never a simple matter of tuning in. Good 

reception was highly variable, and with the Soviet government heavily invested in 

preventing that reception, especially in the most populated parts of the U.S.S.R., 

it required persistence and determination to tune in. 

  

An American Dilemma 

Standing next to a three-dimensional graphic which depicts a web of 

covert financing, Mike Wallace introduces his special report with the following 

admonition: “The very fact of this broadcast is proof that something is seriously 

wrong, for whenever you hear about an intelligence operation in progress, that 

 
20 Box 536, Folder 5, RFE/RL Corporate Records, Hoover Institution Archives, Stanford University, Stanford, 
CA. 



 22 

operation has failed."21 It was March of 1967, and CBS television had picked up 

on a category of criticism first published by the left-leaning journal Ramparts the 

previous month.  Editor Sol Stern at Ramparts had “exposed” the financial 

backing provided by the Central Intelligence Agency to various supposedly 

private organizations, including Radio Free Europe, and by association, Radio 

Liberty.22   The CBS special was entitled “In the Pay of the CIA: An American 

Dilemma,” and it addressed the CIA’s actions with terms such as “ostrichism,” 

“shenanigans,” and “credibility chasm.”  Referring to the Ramparts article, 

Wallace presents the subject in the manner of an exposé, clearly suggesting that 

the government has crossed a line by allowing intelligence operations to use 

unsuspecting Americans to achieve its ends.  He further casts these operations 

as failures, hinting that this adds insult to the injury already suffered by the 

American public. 

This public showdown over covert operations reflected a tension within the 

United States about the proper scope of government activity in a democracy.  But 

it provided only a glimpse into the complex application of ideals such as liberty 

and reason in the real world.  A more complete picture of the interplay of such 

Enlightenment notions can be seen in a close examination of one of the CIA’s 

innovative projects – Radio Liberty – and its relationship with the Soviet human 

rights movement. 

 
21 Columbia Broadcasting System. “In the Pay of the CIA: An American Dilemma,” Produced by Ron Bonn, 
air date March 13, 1967. Youtube title “In the Pay of the CIA Charity, NGO, Think Tank, Media 1967,” Parts 
1-5, http://www.youtube.com/watch?v=DlalzuRit4U, (accessed 8 June 2016). 
22 Arch Puddington, Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free Europe and Radio Liberty, 
(Lexington: The University Press of Kentucky, 2000), 188. 



 23 

There have been numerous histories of Radio Free Europe (RFE) and 

Radio Liberty (RL) in recent years, as the documents surrounding their founding 

have been declassified.23  Many of these are memoirs written by prominent 

figures at the Radios, and they tend to tell a triumphant Cold War tale.  Likewise, 

there has been much scholarship on the Soviet human rights movement and the 

self-publishing phenomenon known as “samizdat.”24  This project looks to 

examine the interplay between the two, American broadcasting on the one hand, 

and Soviet democratic activity on the other.  They each attempted to apply 

Enlightenment concepts, but with a slightly different focus.  The American 

approach was based in a social scientific, and some might say cynical, 

conception of freedom, and viewed radio as a potential weapon of psychological 

warfare.  The Soviet dissidents grounded their movement in legal theory, and 

their demands seemed to reflect an optimistic view of the power of individual 

thought.  By investigating the relationship that developed between Radio Liberty 

and the Soviet human rights, or “democratic,” movement over the use of 

samizdat, we can see the emergence of a multi-faceted image of “liberty.” 

In its role as a voice of freedom, so to speak, yet sponsored by a spy 

organization, Radio Liberty and its Soviet audience would seem to have 

embodied the cultivated myth of Enlightenment as propounded by Max 

 
23 See James Critchlow, Radio Hole-in-the-Head: An Insider’s Story of Cold War Broadcasting; Richard 
Cummings, Cold War Radio: The Dangerous History of American Broadcasting in Europe 1950-1989; A. 
Ross Johnson, Radio Free Europe and Radio Liberty: The Cold War Years and Beyond; Sig Mickelson, 
America’s Other Voice: The Story of Radio Free Europe and Radio Liberty; Gene Sosin, Sparks of Liberty: An 
Insider’s Memoir of Radio Liberty. 
24 The coining of the term, which is a literal rendering of “self-publish” in the form of the typical Soviet 
institutional acronym, is generally credited to the poet Nikolai Glazkov, who first used a slightly longer 
version of the word in 1952.  See Komaromi 2004, 598. 



 24 

Horkheimer and Theodor Adorno.  But the result of this deliberate enlightened 

thinking was not “disaster triumphant,” as the two German philosophers 

warned.25 In this particular case, we see the push and pull of the Enlightenment 

ideals upon which the United States was founded, and through which it hoped to 

gain the upper hand in the Cold War. 

When one speaks of Enlightenment ideals, a certain list of terms is 

conjured: in addition to the aforementioned freedom and democracy are the 

values of reason, individuality, equality, and human rights. These rights are 

further defined to include thought, speech, religious practice, and political self-

determination. They are typically touted as the cornerstone of the American 

experiment. Through them, one may examine and understand the world without 

recourse to metaphysics or myth. In Baconian terms, knowledge is power. And in 

the American context, these ideals are an unqualified good. But to Horkheimer 

and Adorno, they represented reified concepts that would enable such atrocities 

as the rise of Hitler and fascism. As James Schmidt explains, “the attempt to 

break free from mythology falls back into mythology."26 In their Dialectic of 

Enlightenment, first circulated in 1944 and published in 1947, Horkheimer and 

Adorno reflect on the meaning of Enlightenment in the context of the Second 

World War.  They assert that Enlightenment is “totalitarian,”27 and explore its 

difficult relationship to myth: 

 
25 Max Hokrheimer and Theodor W. Adorno, Dialectic of Enlightenment, Trans. by John Cumming, (New 
York: Herder and Herder, 1972), 3. 
26 James Schmidt, “Language, Mythology, and Enlightenment: on Horkheimer and Adorno’s Dialectic of 
Enlightenment.” Social Research 65, no. 4 (Winter 1998), 833. 
http://www.jstor.org/stable/10.2307/40971288 (accessed 5 March 2013). 
27 Horkheimer and Adorno 6. 



 25 

Myth turns into enlightenment, and nature into mere objectivity. Men pay 
for the increase of their power with alienation from that over which they 
exercise their power. Enlightenment behaves toward things as a dictator 
toward men. He knows them in so far as he can manipulate them.28  

 

The relationship is multi-directional, however: 

Just as the myths already realize enlightenment, so enlightenment with 
every step becomes more engulfed in mythology. It receives all its matter 
from the myths, in order to destroy them; and even as a judge it comes 
under the mythic curse.29  

 

And so, as they perceive it, Enlightenment thinking can be as stifling and 

dangerous as any reliance on myth precisely because it, too, must become 

unchanging and unforgiving in its denunciation of the thought that preceded 

it.  The issue is complicated further by the use of modern technology, in this case 

radio, which, in their estimation, was to fascism what the printing press had been 

to the Reformation.30 The Radio Liberty project, then, with its unquestioned 

acceptance of the value of Enlightenment ideals, represented the most 

pernicious system of thought delivered by the very worst contemporary 

medium.  Horkheimer and Adorno did not take into account, however, an 

audience whose freedoms were routinely and arbitrarily denied by their 

government.  In particular, they did not imagine the Soviet listener, who may 

have already accepted the values of liberty and individual thought, but was 

prohibited from expressing them.  This would seem to be the unique niche of 

 
28 Ibid., 9. 
29 Ibid., 11. 
30 Schmidt, 815. 



 26 

Radio Liberty.  Its founders certainly exploited a particular line of reasoning in 

order to shape the behavior of an enemy, and denounce the “myth” of 

Communism.  But it is difficult to prove that the overall result was repressive or 

damaging in the way that Horkheimer and Adorno envisioned. 

It can be difficult to discuss the heady notions of “freedom” and 

“democracy” without appearing either to hold them as moral absolutes, or to 

dismiss them cynically as utopian concepts, which are never fully achieved.  It is 

important to acknowledge them as key tenets of an intellectual tradition that grew 

out of the Enlightenment, and that resonated with a new relevance for policy-

makers as the two superpowers squared off in an extended Cold War. The 

question of what it means to have freedom to use one’s reason for a democratic 

purpose lurks behind every aspect of the CIA/Radio Liberty/samizdat project. 

Before we can delve into the world of Soviet samizdat, it is important to 

understand the founding purpose of Radio Liberty, and how it came to be the 

focus of any public attention within the United States.  In the tension-filled decade 

after World War II, it became clear that the United States and the Soviet Union 

were engaging in a new kind of warfare, one that would be governed by the war-

weariness of the recent worldwide conflict, and by the threat of nuclear 

destruction.  With the enunciation of the Truman Doctrine in 1947, the American 

intention to support the people of states under Soviet influence in Eastern Europe 

was made public.  The pertinent policy objective was the “support of free peoples 

who are resisting attempted subjection by armed minorities or by outside 



 27 

pressures."31 In a document drafted for the National Security Council in April, 

1948, State Department Policy Planning Director George Kennan advocated for 

the establishment of a covert operations directorate within the government.  This 

arm of the security apparatus would engage émigrés from nations under Soviet 

domination, as well as known anti-communist elements in other countries, and 

foster support for their causes.  Kennan’s intent was to foment intellectual 

resistance to communist (particularly Soviet) incursions.  He termed this 

endeavor “organized political warfare,” and claimed it as a logical peacetime 

extension of Clausewitz’s doctrine.32 Thus, clandestine activities become war by 

other means.  It was also significant that Kennan and others in the State 

Department saw Lenin as a master of “political warfare,” and believed the Soviet 

regime had continued his legacy.  As G. J. A. O’Toole outlines further, with its 

intervention to prevent Communist domination in Italy, the Truman administration 

was becoming comfortable with the notion of an ongoing conflict where most 

skirmishes are not fought on the battlefield, but are carried out through covert 

action.33 In a very basic sense, government action that will undermine the enemy, 

with the fewest possible casualties, is seen as rational. 

After the embarrassing failure to foresee the increasing instability on the 

Korean Peninsula after 1948, much of the intelligence apparatus was 

 
31 G. J. A. O’Toole, Honorable Treachery: A History of U.S. Intelligence, Espionage, and Covert Action from 
the American Revolution to the CIA, (New York: Atlantic Monthly Press, 1991), 434. 
32 “George F. Kennan on Organizing Political Warfare, April 30, 1948.” 
https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/11432, Cold War International History Project, e-
Dossier No. 32: Radio Free Europe and Radio Liberty, Wilson Center, 
http://www.wilsoncenter.org/publication/e-dossier-no-32-radio-free-europe-and-radio-liberty (accessed 
March 2, 2019). 
33 O’Toole, 437-438. 



 28 

reorganized to allow the CIA a wider selection of subversive activities.34 Within 

this new scheme the medium of radio was seen as a weapon of psychological 

warfare.  There was ample evidence from Nazi Germany of the power of radio in 

the hands of a charismatic leader.  But intelligence planners focused on the 

potential for radio to speak directly to an audience who was physically and 

ideologically remote.  In so doing, it could model the type of freedom that was 

meant to be key to a democratic society, and that was suppressed in zones of 

Soviet influence.  It would also afford the U.S. government the opportunity to put 

the many post-War Eastern Bloc refugees to work in service of an important 

policy goal (and perhaps keep them out of trouble).  The first foray into this new 

territory was Radio Free Europe (RFE).  As its name implies, Radio Free Europe 

was aimed at the subject peoples of Eastern Europe, many of whom viewed the 

Soviet Union as an unwelcome oppressor.  The United States government could 

count on a relatively large corps of educated, politically experienced refugees 

from those states who were more than willing to contribute to any campaign to 

undermine Soviet influence in their homelands.  This was an endeavor that would 

rely on the voices of Eastern European émigrés themselves as programming 

directors and announcers to provide a steady flow of information that would 

otherwise be unavailable behind the Iron Curtain.  Employing the former 

nationals of these subject states would lend legitimacy to the message that the 

CIA wanted to get out: on the other side of the Curtain, information flows freely, 

without fear of reprisal. 

 
34 Ibid., 431. 



 29 

By the time RFE went on the air in 1950, many of the same people in the 

Department of State and the CIA responsible for designing Radio Free Europe 

felt emboldened to turn this “weapon” of sorts directly on the Soviet Union.  The 

government project was firmly grounded in a faith in social science 

research.  The belief that human behavior could be studied, quantified, predicted, 

and thus manipulated, lay behind the development of psychological 

operations. Such application of the scientific method was a logical conclusion of 

Enlightenment thinking. They incorporated a vision of radio as inherently 

democratic, in that it could instantaneously cross borders and tended to dissolve 

social strata.35 Listening does not require literacy, or even necessarily time.  One 

may listen passively while sitting at a desk, cleaning the house, or working an 

assembly line.  And each individual listener does not need to own a radio in order 

to partake of the product.  Sound travels of its own accord.  Here we have 

another interesting departure from the conception of radio espoused by Adorno 

and Horkheimer.  To their thinking, radio was the medium of totalitarian 

menace.36 American government officials chose to see it as a facilitator of 

democratic thought and Enlightenment ideals.  Their approach to its use, 

however, based as it was on the scientific manipulation of social behavior, 

reflected the potential threat envisioned by the German philosophers. 

The belief in the power of social science led to several projects in the post-

War period that would directly influence the formation of Radio Liberty.  Much of 

 
35 Hadley Cantril and Gordon W. Allport, The Psychology of Radio, (New York: Harper and Brothers, 1935), 
reprinted by Arno Press, 1971, in series History of Broadcasting: Radio to Television, 20. 
36 Schmidt, 815. 



 30 

the groundwork for this belief grew out of the Harvard Refugee Interview 

Project.  After some preliminary interviews in 1948-49, the Project was pursued 

in earnest from 1950-53.37 Russian speakers were hired to interview hundreds of 

displaced persons from the Soviet Union at the refugee camps in West 

Germany.  These interviews were meant to gain insight into the social lives of 

Soviet citizens in a way that was otherwise impossible, given the closed nature of 

that society.  The survey designers sought specific information about radio 

listening habits from some of the interviewees, and several were asked to 

respond to a “Special Interview” about the Voice of America.  From the notes of 

these interviews we can see the possible source of some of the program policies 

that would later be developed.  And it is not insignificant that among the 

interviewers were future prominent figures at Radio Liberty, such as Gene 

Sosin.38 The respondents were asked about their opinions on the relative quality 

of Voice of America and other international broadcasters, such as the BBC, and 

invited to suggest improvements for VOA.  Among the responses are 

suggestions that “Russians want to hear the voices of other Russians,”39 and 

“nowadays it is essential to expose Soviet lies, and not dawdle the time away 

with music."40  These and other recommendations made their way into the 

eventual program philosophies at RL. 

 
37 The Harvard Project on the Soviet Social System Online, Davis Center for Russian and Eurasian Studies 
Collection, Harvard College Library, Cambridge, MA. 
https://library.harvard.edu/collections/hpsss/index.html (accessed 14 July, 2019). 
38 Gene Sosin, Sparks of Liberty: An Insider’s Memoir of Radio Liberty, (University Park, PA: The 
Pennsylvania State University Press, 1999), xvii-xviii. 
39 HPSSS Sched. A, Vol. 10, Case 131, n.d. 
40 HPSSS Sched. B, Vol. 13, Case 470, n.d. 



 31 

The RL project also employed an audience research specialist who had 

studied with Paul Lazarsfeld, the acknowledged expert on the potential power of 

radio broadcasting to a mass audience.41 Lazarsfeld’s focus on the effects of 

media was groundbreaking at the time, and he viewed radio as a tool that was 

not inherently positive or negative, but could be put to either use.  With regard to 

domestic radio, he observed, “To be the masters and not the victims of radio, we 

must create institutions whereby we can channel its effects upon public 

opinion."42 His practical take on radio was interestingly almost directly at odds 

with that of Theodor Adorno.  This is particularly significant because the two 

worked together on the Princeton Radio Research Project in the early war 

years.  Adorno, however, left the project in 1941 due to his distaste for the 

empirical approach to culture that the project espoused, and his concern about 

the destructiveness of radio.43  The crux of the disagreement may be summed up 

in Lazarsfeld’s and Adorno’s views of Hitler’s use of radio.  The former would 

remind people that Hitler “did not achieve control through radio but almost 

despite it, because at the time of his rise to power, radio was controlled by his 

enemies."44 The latter’s view was spelled out in his collaborative work Dialectic of 

Enlightenment: “radio becomes the universal mouthpiece of the Führer;… The 

inherent tendency of radio is to make the human word, the false commandment, 

 
41 Puddington, 168. 
42 Paul Lazarsfeld, “The Effects of Radio upon Public Opinion,” in Douglas Waples, ed. Print, Radio, and 
Film in a Democracy, (Chicago: The University of Chicago Press, 1942), 78. 
43 Thomas Y.Levin and Michael von der Linn. “Elements of a Radio Theory: Adorno and the Princeton 
Radio Research Project,” The Musical Quarterly 78, no. 2 (Summer 1994), 321. 
44 Lazarsfeld, 74. 



 32 

absolute."45 The founders of Radio Liberty chose the medium with Lazarsfeld’s 

understanding that it could be used both to champion and to undermine. Adorno 

would likely have viewed the project as an example of the danger of 

Enlightenment thinking.  

The newest radio project proposed to broadcast to the people inside the 

borders of the only other superpower, and the situation in the Soviet Union was 

quite different from that in Eastern Europe.  While it was certainly well known that 

there were many disaffected citizens in the U.S.S.R., they lacked any sense of 

cohesion.  Many were Marxists, but anti-Bolshevik, some were focused on 

religious freedom, and some simply sought the right to emigrate.  Complicating 

things further, many of the minority populations in the various republics of the 

Soviet Union tended to see themselves more like their Eastern European 

counterparts.  They viewed Soviet Russia as an illegitimate occupying power, but 

legally and politically, they were Soviet citizens.  Feeding their disaffection could 

be seen as inciting rebellion.  These early difficulties were frequently discussed 

among policy makers, who understood that persuading Russian, Ukrainian, and 

Armenian émigrés to work together toward a common goal was unlikely to 

proceed smoothly.46 The Office of Policy Coordination in the U.S. advocated for 

encouraging the patriotism of the various peoples, in the expectation that “the 

different nationalities will be influenced to concentrate their hatred against the 

 
45 Horkheimer and Adorno, 159. 
46 CWIHP, “Document 16 — OPC History of AMCOMLIB, August 21, 1951.” 
https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/114354. (accessed 6 June 2016). 



 33 

regime and not against each other."47 This was a tall order, and in the end, 

unsuccessful. 

In the fall of 1950, at the first meeting to negotiate an agreement on a 

“political center” of émigrés from the Soviet Union, a settlement could not be 

reached even among the Russian groups involved.  One of the main sticking 

points was the role of non-Russian minorities in the political center.  The 

American intelligence committee driving the initiative argued that non-Russian 

Soviet émigrés should be allowed to participate on an equal basis, but the 

Russians would not agree.  Likewise, they became bogged down in disputes 

over the future government in Russia, should the Soviet regime be defeated (or 

removed).  It took another year of negotiations for the various groups to come to 

a settlement, admit non-Russian minorities into the fold, and accept that any 

future Russian government would be decided at a time when the people “could 

freely express their will."48 This was a small triumph of the ideal of democratic 

self-determination that the Americans were hoping to foster among the Soviet 

émigrés, who would then transmit that ideal back to the U.S.S.R.  In June of 

1952, the New York Times announced the plans to begin propaganda broadcasts 

into the Soviet Union by focusing on the success in consolidating ten interest 

groups among the émigrés.49 (Schwartz 1952).  It is important to note, however, 

that this first coalition did not include the major Ukrainian organizations, who 

 
47 CWIHP, “Document 17 – RL Objectives Outlined.” 
https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/114359. (accessed 6 June 2016). 
48 CWIHP, “Document 16.” 
49 Harry Schwartz, “Kirk Consolidates Soviet Exile Units: Admiral Succeeds in Getting 10 Groups to Join in 
Beaming Propaganda into Russia.” New York Times, June 24, 1952, 14. 
http://search.proquest.com/docview/112275941?accountid=12536 (accessed March 15, 2013). 



 34 

wanted a guarantee of independence in a post-Soviet world.  And more tellingly, 

after the station went on the air, the coalition essentially fell apart, leaving the 

project much more closely controlled by its American advisors than had been the 

case at Radio Free Europe. 

Recognizing this delicate situation, the earliest policy guidelines that were 

circulated for Radio Liberty spoke of developing “an attitude of sullen resentment 

and shrewd non-cooperation” within segments of the Soviet population, but 

pledged that the broadcasts “will not include material tending to provoke overt 

action against the Soviet government, etc."50 They further delineate the very 

different function of a covert, intelligence-based radio station from that of an 

avowed instrument of American propaganda, such as the Voice of America 

(VOA), which had been in existence since 1942.  The new venture “will not 

explain or defend American policies, propagate American ideas, extol the 

American way of life, build up American prestige, play American jazz, or 

otherwise encroach upon the field activity of VOA.”51 The founders of the station 

certainly understood that, if their project succeeded, it would tend naturally to 

“propagate American ideas” and “extol the American way of life.”  But VOA was 

already seen around the world as a deliberate organ of political and cultural 

propaganda, designed to present the United States in a favorable light.  The CIA 

and Department of State now sought to put radio to another, perhaps more 

sophisticated use. 

 
50 CWIHP, “Document 24 – RL Broadcasting Policy, March 28, 1952.” 
https://digitalarchive.wilsoncenter.org/document/114376 (accessed 6 June 2016). 
51 Ibid. 



 35 

On March 1, 1953, the new station went on the air with the following 

words: “This is Radio Liberation speaking, the free voice of your compatriots 

abroad.”52  The potential success of the station could perhaps be measured by 

the Soviet government response – it began jamming the signal within ten 

minutes. The chosen wording of that first broadcast underscored two key 

concepts: first, the freedom of speech that was, in a sense, embodied by the 

voice in radio broadcasts, and second, the authenticity of those voices as fellow 

"Russians." Whether these concepts were heard/received by the audience was 

the subject of research and debate for the next thirty-plus years. 

 

Conclusions 

This project is not intended as a panegyric to the memory of an under-

appreciated relic of the Cold War. Rather, it is an attempt to explain one small 

period in the history of Radio Liberty and Soviet samizdat as it reflected the 

persistence of Enlightenment rhetoric on the information battleground of the Cold 

War. By the early 1970s, the station faced its fiercest criticism at home, as its 

connections to the CIA had been revealed in multiple outlets. Compounding the 

picture was the Nixon administration’s emerging policy of détente. It was little 

surprise, then, that in 1971, various members of Congress sought to restructure, 

or preferably eliminate, funding for both stations.  Yet at the moment when Radio 

Liberty’s purpose and very existence were most in question, the station benefited 

 
52 "First Broadcast of the Radio Liberation (Beginning)", 01 March 1953. [Electronic record.] HU OSA 297-
0-1-31858; Radio Liberty (Radio Svoboda) Russian Broadcast Recordings; Open Society Archives at Central 
European University, Budapest. http://hdl.handle.net/10891/osa:0b6eeba5-3d24-4a04-a151-
f03ebdf92736. Accessed 10 February 2019. 



 36 

from an explosion of rights-based intellectual activity produced by its target 

audience in the Soviet Union. This activity took the form of self-published writings 

that have come to be known worldwide by their Russian term, “samizdat.” By 

targeting its efforts at this new trend, Radio Liberty was able to establish its role 

as an indispensable source of information to the Soviet people, and thus, an 

embodiment of the value of freedom of thought in a democracy. 

In their attempts to craft a listening public, Radio Liberty was, in fact, 

cultivating multiple audiences: the Soviet citizen, of course, but also the Kremlin, 

and the broader community of politicians and academics in the West. They 

began with the assumption that freedom of speech was a universal human right, 

and in practice, they tacitly reinforced the idea proposed by Kate Lacey of a 

concomitant freedom to listen. The constant back and forth, through broadcast 

and print, continually inscribed and re-inscribed these twin ideals. 

The slow-paced dialogue created by the conditions of broadcast and 

written response served to deepen the relationship in a way that seems almost 

incomprehensible in the current landscape of instantaneous feedback and real-

time updates. In separate interviews with the author, both A. Ross Johnson, 

former Director of RFE and of the RFE/RL Research Institute, and R. Eugene 

Parta, former Director of Audience Research at RFE/RL, expressed the sense 

that the success of the clandestine broadcasting enterprise was dependent on 

investment in the long game. Its impact could seldom be measured month over 

month, or even year over year, though they worked very hard to do so. It was a 

generational investment, which likely did not change hearts and minds so much 



 37 

as it provided an outlet for people to discover that they were not alone. When 

asked whether any similar program could reasonably be pursued today through 

broadcasting, social media, or web2.0 and 3.0 technologies, they were both 

skeptical, largely because of the prevailing imperative in psychological operations 

to "move the needle." This was the type of program that required 30 years before 

the needle moved appreciably. And no one claims that Radio Liberty moved that 

needle completely on its own. It moved only in tandem with efforts within the 

target area. 

One of the reasons my focus is qualitative, not quantitative, is validity -- it 

is nearly impossible, now or then, to judge whether the opinions being expressed 

were genuine, whether the person expressing them was who they said they 

were. It all came down to trust, and that trust had to be built over decades. The 

digital nature of this project enabled me as a researcher to better envision the 

influence of this particular broadcast media, even when it is difficult to measure. 

The predominance of mail from two main areas, Ukraine, and the borderlands of 

the Czech Republic, Poland, and Germany helped to give a background to the 

words those letter-writers put to paper. And the ability to incorporate the actual 

broadcasts that they may have heard created an immersive experience that gave 

those words context. 

Looking back at the struggles Radio Liberty and the Soviet human rights 

movement endured at the height of the Cold War, one can see that "success" 

may only have been temporary. According to The Committee to Protect 

Journalists, since 1992, 38 journalists have been killed in Russia in connection 



 38 

with their work.53 In 2012, RFE/RL was forced to cease medium-wave radio 

broadcasting to Russia, at least for a time, in compliance with a new Russian law 

restricting foreign ownership of broadcast licenses. That same year, the Pussy 

Riot trial carried resonances of its predecessors, Siniavskii and Daniel' and the 

Trial of the Four. And yet, RFE/RL does persist. Its Russian service web 

presence still bears the title "Radio Svoboda," and on any given day, it is not 

unusual to find a headline story there describing the questionable treatment or 

detention of a journalist. Freedom of speech and the freedom to listen are both 

still very much in question. And on this side of the torn Curtain, popular and 

political culture are both struggling with the reality of Russian bots effectively 

tampering with our own freedom of thought. The resultant fear is a powerful 

political weapon.  

 

  

 
53 Committee to Protect Journalists, 
https://cpj.org/data/killed/?status=Killed&motiveConfirmed%5B%5D=Confirmed&type%5B%5D=Journalis
t&typeOfDeath%5B%5D=Murder&cc_fips%5B%5D=RS&start_year=1992&end_year=2019&group_by=yea
r. (accessed 14 July 2019). 



 39 

 
GENERAL BIBLIOGRAPHY 

Archival Sources 

Cold War International History Project, e-Dossier No. 32: Radio Free Europe and 
Radio Liberty, Wilson Center, http://www.wilsoncenter.org/publication/e-
dossier-no-32-radio-free-europe-and-radio-liberty (accessed May 30, 
2019). 

 
Dornan Collection/Russian Samizdat Archive, Drew University Libraries, Special 

Collections, Madison, NJ.  
 
The Harvard Project on the Soviet Social System Online, Davis Center for 

Russian and Eurasian Studies Collection, Harvard College Library, 
Cambridge, MA. https://library.harvard.edu/collections/hpsss/index.html 
(accessed 14 July, 2019). 

 
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) Broadcast and Corporate Records, 

Hoover Institution Archives, Stanford University, Stanford, CA. 
 
Radio Liberty (Radio Svoboda) Russian Broadcast Recordings; Open Society 

Archives at Central European University, Budapest. 
 
Gene Sosin Papers, Hoover Institution Archives, Stanford University, Stanford, 

CA. 
 
Secondary Sources 
 
Alexeyeva, Ludmilla. Soviet Dissent: Contemporary Movements for National, 

Religious, and Human Rights. Trans. Carol Pearce and John Glad. 
Middletown, CT: Wesleyan University Press, 1985. 

 
Arjakovsky, Antoine. The Way: Religious Thinkers of the Russian Emigration in 

Paris and Their Journal, 1925-1940. Translated by Jerry Ryan. Edited by 
John A. Jillions and Michael Plekon. Notre Dame, IN: University of Notre 
Dame Press, 2013. 

 
Berlin, Isaiah. Russian Thinkers. New York: Penguin Books, 1994. (reprint) 
 
Boiter, Albert. “Samizdat: Primary Source Material in the Study of Current Soviet 

Affairs.” Russian Review 31, no. 3 (July 1972): 282-285. 
http://www.jstor.org/stable/128049 (accessed November 28, 2012). 

 
Brooks, Jeffrey. When Russia Learned to Read: Literacy and Popular Culture, 

1861-1917. Princeton: Princeton University Press, 1985. 



 40 

 
Bryson, Lyman. Time for Reason - About Radio. Ed. William C. Ackerman. New 

York: George W. Stewart, Publisher, Inc., 1948. 
 
Cantril, Hadley and Gordon W. Allport. The Psychology of Radio. New York: 

Harper and Brothers, 1935, reprinted by Arno Press, 1971, in series 
History of Broadcasting: Radio to Television. 

 
Chadwyck-Healey, Charles. “The New Textual Technologies,” in A Companion to 

the History of the Book, eds. Simon Eliot and Jonathan Rose. Malden, 
MA: Wiley-Blackwell, 2009. 

 
Chamberlain, Lesley. Motherland: A Philosophical History of Russia. New York: 

The Rookery Press, 2007. 
 
Clausewithz, Carl von. On War. Ed. and trans. by Michael Howard and Peter 

Paret. Princeton: Princeton University Press, 1984. 
 
Columbia Broadcasting System. “In the Pay of the CIA: An American Dilemma,” 

Produced by Ron Bonn, air date March 13, 1967. Youtube title “In the Pay 
of the CIA Charity, NGO, Think Tank, Media 1967,” Parts 1-5, 
http://www.youtube.com/watch?v=DlalzuRit4U, (accessed May 31, 2019). 

 
Cone, Stacey. “Presuming a Right to Deceive: Radio Free Europe, Radio Liberty, 

the CIA and the News Media.” Journalism History 24, no. 4 (Winter 
1998/1999): 148-156. 
http://search.proquest.com.ezproxy.drew.edu/docview/205356723?accoun
tid=10558 (accessed June 1, 2019). 

 
Corney, Frederick C. Telling October: Memory and the Making of the Bolshevik 

Revolution. Ithaca, NY: Cornell University Press, 2004. 
 
Critchlow, James. Radio Hole-in-the-Head: Radio Liberty An Insider’s Story of 

Cold War Broadcasting. Washginton, DC: The American University Press, 
1995. 

 
Cummings, Richard. Cold War Radio: The Dangerous History of American 

Broadcasting in Europe, 1950-1989. Jefferson, NC: McFarland & 
Company, Inc., 2009. Kindle version. 

 
Douglas, Susan J. Inventing American Broadcasting, 1899-1922. Baltimore: 

Johns Hopkins University Press, 1987. 
 
Engerman, David C. Know Your Enemy: The Rise and Fall of America’s Soviet 

Experts. New York: Oxford University Press, 2009. 
 



 41 

Feldbrugge, F. J. M. Samizdat and Political Dissent in the Soviet Union. Leyden: 
A. W. Sijthoff, 1975. 

 
Gubser, Michael. The Far Reaches: Phenomenology, Ethics, and Social 

Renewal in Central Europe. Stanford, CA: Stanford University Press, 
2014. 

 
Hall, Stuart. Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 

1972-79.  London: Hutchinson Centre for Contemporary Cultural Studies, 
University of Birmingham, 1980. 

 
______.  "Media Power: The Double Bind." Journal of Communication 24, no. 4 

(1974): 19-26. 
 
Herman, Edward S., and Noam Chomsky. Manufacturing Consent: The Political 

Economy of the Mass Media.  New York: Pantheon Books, 2002. 
 
Hilmes, Michele. Radio Voices : American Broadcasting, 1922-

1952.  Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, 1997. 
 
Hollander, Gayle Durham. Soviet Political Indoctrination: Developments in Mass 

Media and Propaganda Since Stalin. New York: Praeger Publishers, 1972. 
 
Hokrheimer, Max and Theodor W. Adorno. Dialectic of Enlightenment. Trans. by 

John Cumming. New York: Herder and Herder, 1972. 
 
Ignatieff, Michael. Human Rights as Politics and Idolatry. Edited by Amy 

Gutmann. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2001. 
 
________. Isaiah Berlin: A Life. New York: Metropolitan Books, 1998. 
 
Jay, Martin. The Dialectical Imagination: A History of the Frankfurt School and 

the Institute of Social Research, 1923-1950. Boston: Little, Brown, 1973. 
 
________. Fin de Siècle Socialism and Other Essays. New York: Routledge, 

1988. 
 
Jenkins, Henry, Sam Ford and Joshua Green. Spreadable Media: Creating Value 

and Meaning in a Networked Culture. New York: New York University 
Press, 2013. 

 
Johnson, A. Ross. Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA Years and 

Beyond. Washington, DC: Woodrow Wilson Center Press, 2010. 
 



 42 

Katz, Elihu. “Communications Research Since Lazarsfeld.” The Public Opinion 
Quarterly 51, part 2: Supplement 50th Anniversary Issue (1987): S25-S45. 
http://jstor.org/stable/2749186 (accessed June 1, 2019). 

 
Katz, Elihu and Paul F. Lazarsfeld. Personal Influence: The Part Played by 

People in the Flow of Mass Communications. New York: The Free Press, 
1955. 

 
Kind-Kovács, Friederike, Written Here, Published There: How Underground 

Literature Crossed the Iron Curtain. New York: Central European 
University Press, 2014. 

 
Kind-Kovács, Friederike and Jessie Labov, eds. Samizdat, Tamizdat, and 

Beyond: Transnational Media During and After Socialism. New York: 
Berghahn Books, 2015. 

 
Kolchina, A. S. Radio Svoboda kak Literaturnyi Proekt: sotsiokul’turnyi fenomen 

zarubezhnogo padioveshchaniia. Moskva: Izdatel’skii dom Vysshei shkoly 
ekonomiki, 2014. 

 
Komaromi, Ann. “The Material Existence of Soviet Samizdat.” Slavic Review 63, 

no. 3 (autumn 2004): 597-618. http://www.jstor.org/stable/1520346 
(accessed May 30, 2019). 

 
________. “Samizdat and Soviet Dissident Publics.” Slavic Review 71, no. 1 

(Spring 2012): 70-90. 
http://www.jstor.org/stable/10.5612/slavicreview.71.1.0070 
(accessed May 30, 2019). 

 
Korn, Steven. “Steve Korn on Changes to RFE/RL’s Radio Svoboda.” Radio Free 

Europe / Radio Liberty. http://www.rferl.org/articleprintview/24718083.html 
(accessed June 1, 2019). 

 
Lacey, Kate. Listening Publics: The Politics and Experience of Listening in the 

Media Age. Malden, MA: Polity Press, 2013. Kindle edition. 
 
Lazarsfeld, Paul. “The Effects of Radio upon Public Opinion,” in Douglas Waples, 

ed. Print, Radio, and Film in a Democracy. Chicago: The University of 
Chicago Press, 1942. 

 
Lazarsfeld, Paul F. Radio and the Printed Page: An Introduction to the Study of 

Radio and its Role in the Communication of Ideas. New York: Arno Press, 
1971. 

 
Leinwoll, Stanley. “Freedom’s Radio.” Electronics Now 68 no. 9 (1997): 46. 

http://search.ebscohost.com.ezproxy.montclair.edu:2048/login.aspx?direct



 43 

=true&db=fth&AN=9710065906&site=eds-live&scope=site (accessed June 
3, 2019). 

 
Levin, Thomas Y. and Michael von der Linn. “Elements of a Radio Theory: 

Adorno and the Princeton Radio Research Project.” The Musical Quarterly 
78, no. 2 (Summer 1994): 316-324. 

 
Lisann, Maury. Broadcasting to the Soviet Union: International Politics and 

Radio. Praeger Special Studies in International Politics and Government. 
New York: Praeger Publishers, 1975. 

 
Litvinov, Pavel. comp. The Trial of the Four: A Collection of Materials on the 

Case of Galanskov, Ginzburg, Dobrovolsky & Lashkova 1967-68. Edited 
by Peter Reddaway, Translated by J. Sapiets, H. Sternberg & D. 
Weissbort. New York: The Viking Press, 1971. 

 
Lovell, Stephen. The Russian Reading Revolution: Print Culture in the Soviet and 

Post-Soviet Eras. New York: St. Martin's Press, 2000. 
 
McChesney, Robert Waterman. Rich Media, Poor Democracy: Communication 

Politics in Dubious Times. Urbana: University of Illinois Press, 1999. 
 
McGuigan, Lee and Vincent Manzerolle. The Audience Commodity in a Digital 

Age: Revisiting a Critical Theory of Commercial Media. Digital Formations. 
New York: Peter Lang, 2013. 

 
McLuhan, Marshall. "Myth and Mass Media." Daedalus, no. 2 (1959): 339-348. 
 
———. "Radio: The Tribal Drum." AV Communication Review, no. 2 (1964): 133-

145. 
 
McMahon, Darrin M. and Samuel Moyn, eds. Rethinking Modern European 

Intellectual History. New York: Oxford University Press, 2014. 
 
Mickelson, Sig. America’s Other Voice: The Story of Radio Free Europe and 

Radio Liberty. New York: Praeger, 1983. 
 
Moyn, Samuel. “From Communist to Muslim: European Human Rights, the Cold 

War, and Religious Liberty.” The South Atlantic Quarterly 113, no. 1 
(Winter 2014): 63-86. DOI: 10.1215/00382876-2390428 (accessed 
February 16, 2015). 

 
_______. The Last Utopia: Human Rights in History. Cambridge, MA: The 

Belknap Press, 2010. 
 



 44 

Nathans, Benjamin. “The Dictatorship of Reason: Aleksandr Vol’pin and the Idea 
of Rights under ‘Developed Socialism.’” Slavic Review 66, no. 4 (Winter 
2007): 630-663. http://www.jstor.org/stable/20060376 (accessed 
November 28, 2012). 

 
Ong, Walter J. New Accents: Orality and Literacy: The Technologizing of the 

Word (2nd Edition). Routledge Falmer, 2002. 
 
———. "Reading, Technology, and the Nature of Man: An Interpretation." The 

Yearbook of English Studies 10 (1980): 132-49. 
 
Oushakine, Serguei. "The Terrifying Mimicry of Samizdat," Public Culture 13, no. 

2 (2001): 191-214. 
 
O’Toole, G. J. A.. Honorable Treachery: A History of U.S. Intelligence, 

Espionage, and Covert Action from the American Revolution to the CIA. 
New York: Atlantic Monthly Press, 1991. 

 
Pankhurst, Jerry G. and Michael Paul Sacks, eds. Contemporary Soviet Society: 

Sociological Perspectives. New York: Praeger Publishers, 1980. 
 
Parta, R. Eugene. Discovering the Hidden Listener: An Assessment of Radio 

Liberty and Western Broadcasting to the USSR during the Cold War. 
Stanford, CA: Hoover Institution Press, 2007. Kindle version. 

 
Paulu, Burton. Radio and Television Broadcasting in Eastern Europe. 

Minneapolis: The University of Minnesota Press, 1974. 
 
Peters, John Durham and Peter Simonson, eds. Mass Communication and 

American Social Thought: Key Texts 1919-1968. Critical Media Studies; 
Institution, Politics, and Culture Series. New York: Rowman & Littlefield 
Publishers, 2004. Kindle edition. 

 
Puddington, Arch. Broadcasting Freedom: The Cold War Triumph of Radio Free 

Europe and Radio Liberty. Lexington: The University Press of Kentucky, 
2000. 

 
Raymond, James C. "Media Transforming Media: Implications of Walter Ong's 

Stages of Literacy." Rhetoric Society Quarterly 10, no. 2 (1980): 56-61. 
 
Reddaway, Peter. Uncensored Russia: Protest and Dissent in the Soviet Union. 

New York: American Heritage Press, 1972. 
 
Rothberg, Abraham. The Heirs of Stalin: Dissidence and the Soviet Regime 

1953-1970. Ithaca: Cornell University Press, 1972. 
 



 45 

Schmidt, James. “Language, Mythology, and Enlightenment: on Horkheimer and 
Adorno’s Dialectic of Enlightenment.” Social Research 65, no. 4 (Winter 
1998): 807-838. http://www.jstor.org/stable/10.2307/40971288 (accessed 
March 5, 2013). 

 
Schwartz, Harry. “Kirk Consolidates Soviet Exile Units: Admiral Succeeds in 

Getting 10 Groups to Join in Beaming Propaganda into Russia.” New York 
Times, June 24, 1952, 14. 
http://search.proquest.com/docview/112275941?accountid=12536 
(accessed March 15, 2013). 

 
Schwartz, Lowell H. Political Warfare against the Kremlin: US and British 

Propaganda Policy at the Beginning of the Cold War. New York, NY: 
Palgrave Macmillan, 2009. 

 
Sosin, Gene. Sparks of Liberty: An Insider’s Memoir of Radio Liberty. University 

Park, PA: The Pennsylvania State University Press, 1999. 
 
Stern, Sol. “The Ramparts I Watched,” City Journal 20, no. 1 (Winter 2010), 

Online http://www.city-journal.org/2010/20_1_ramparts.html (accessed 
November 10, 2012). 

 
Sterne, Jonathan. The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction. 

Raleigh, NC: Duke University Press, 2003. 
 
Thompson, John B. The Media and Modernity: A Social Theory of the Media. 

Stanford, CA: Stanford University Press, 1995. 
 
Thornham, Sue, Caroline Bassett, and Paul Marris, eds. Media Studies: A 

Reader. 3rd Edition. New York: New York University Press, 2009. 
 
Tökés, Rudolf L. ed. Dissent in the USSR: Politics, Ideology, & People. 

Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1975. 
 
U.S. Congress. Senate. Congressional Record, Radio Free Europe and Radio 

Liberty 92d Cong., 2d sess., 1972. S. 3347. 
 
U.S. Congressional Research Service. Radio Liberty – A Study of its Origins, 

Structure, Policy, Programming, and Effectiveness, by Joseph G. Whelan. 
(JX 1710 US B, March 22, 1972). 

 
Woodard, George. "Cold War Radio Jamming," in Johnson and Parta, Cold War 

Broadcasting: Impact on the Soviet Union and Eastern Europe. (New 
York: Central European University Press) 2010. 

 



 46 

Zaslavskaya, Olga. “From Dispersed to Distributed Archives: The Past and the 
Present of Samizdat Material.” Poetics Today 29, no. 4 (Winter 2008): 
669-712. DOI: 10.1215/03335372 (accessed June 1, 2019). 

 

 

  



 47 

BIBLIOGRAPHY OF DIGITAL TOOLS AND METHODS 

“American Archive of Public Broadcasting.” https://americanarchive.org 
(accessed 12 May 2016 ). 

 
“ArcGIS.” ESRI. https://arcgis.com. (accessed 14 July 2019). 
 
“Basic Visualizations.” SSRC Labs. https://labs.ssrc.org/dds/articles/5-building-

digital-collections/ (accessed 14 July 2019). 
 
Cohen, Daniel J. and Roy Rosenzweig. “Digital History: A Guide to Gathering, 

Preserving, and Presenting the Past on the Web.” Center for History and 
New Media, George Mason University, 2005. 
http://chnm.gmu.edu/digitalhistory/introduction/ (accessed 7 July 2016). 

 
“Dublin Core Metadata Initiative.” http://dublincore.org/ (accessed 14 July 2019). 
 
“Gephi: The Open Graph Viz Platform.” https://gephi.org (accessed 14 July 

2019). 
 
Gibbs, Frederick W. “New Forms of History: Critiquing Data and its 

Representations.” The American Historian, February, 2016. 
https://tah.oah.org/february-2016/new-forms-of-history-critiquing-data-and-
its-representations/ (accessed 22 December 2016). 

 
Graham, S., I. Milligan, and S. Weingart. “Principles of Information Visualization.” 

In The Historian’s Macroscope: Big Digital History, pre-draft, London: 
Imperial College Press, 2015. 
http://www.themacroscope.org/?page_id=469 (accessed 20 February 
2017).  

 
Hering, Katharina, et al. “Digital Historiography and the Archives.” Journal of 

Digital Humanities 3, no. 2 (Summer 2014). 
http://journalofdigitalhumanities.org/3-2/digital-historiography-and-the-
archives/. (accessed 20 February 2017). 

 
“Introduction to Digital Scholarship and Digital Projects.” SSRC Labs. 

https://labs.ssrc.org/dds/articles/1-introduction-to-digital-scholarship-and-
digital-projects/ (accessed 14 July 2019). 

 
Knowles, Anne Kelly. “A More Humane Approach to Digital Scholarship.” Items: 

Insights from the Social Sciences. Social Science Research Council, (3 
August, 2016). https://items.ssrc.org/parameters/a-more-humane-
approach-to-digital-scholarship/ (accessed 14 July 2019). 

 



 48 

Paladini, Fernando. “Dublin Core Basics: The Beginner’s Guide.” 
http://paladini.github.io/dublin-core-basics/ (accessed 14 July 2019). 

 
“Palladio.” Humanities + Design, Stanford University. 

http://hdlab.stanford.edu/palladio/ (accessed 3 January 2018). 
 
“Radio Preservation Task Force (RPTF).” Library of Congress. 

https://www.loc.gov/programs/national-recording-preservation-plan/about-
this-program/radio-preservation-task-force/ (accessed 14 July 2019). 

 
“Scalar.” The Alliance for Visualizing Networking Culture, University of Southern 

California. https://scalar.me/anvc. (accessed 14 July 2019). 
 
“Timeline JS.” Knightlab, Northwestern University. https://timeline.knightlab.com. 

(accessed 14 July 2019). 
 
“Visualizing Historical Networks.” Center for History and Economics, Harvard 

University. https://histecon.fas.harvard.edu/visualizing/index.html 
(accessed 3 January 2018). 

 
“Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0.” 

https://www.w3.org/TR/WCAG20. (accessed 5 March 2019). 
 
“WebAIM: Web Accessibility in Mind.” https://webaim.org. (accessed 5 March 

2019). 
 
 


